Pages

^_^ Jenis-jenis Masalah Disiplin


Masalah disiplin dan tingkah laku murid dalam bilik darjah sudah lama mendapat perhatian para pendidik. Mengganggu P&P, menjejaskan suasana sosioemosi di dalam bilik darjah serta menimbulkan tekanan kepada guru. Kindsvatter (dlm. Levin & Nolan, 2004) yang melihat disiplin dari perspektif tingkah laku murid-murid dalam bilik darjah mendefinisikan masalah disiplin sebagai tingkah laku bermasalah atau salah laku. Berdasarkan takrifan di atas,  maka  Choong Lean Keow (2009) mentakrifkan masalah disiplin  sebagai tingkah laku yang mempunyai ciri-ciri berikut:

                                                                                                
i. Mengganggu pengajaran guru.

 ii. Mengganggu hak murid-murid untuk belajar.

iii. Menimbulkan rasa kurang selamat murid

    dari segi psikologi dan fizikal.
iv. Merosakkan harta.








§  Masalah disiplin sekolah dikategorikan kepada empat jenis;

1.      Jenayah
2.      Kelakuan Negatif
3.      Membolos
4.      Menipu
                     
     

   Bukan semua murid  menimbulkan masalah disiplin dalam bilik darjah. Guru juga perlu ingat bahawa bukan semua masalah disiplin berpunca daripada murid. Guru dan sekolah berperanan penting dalam mewujudkan suasana yang harmoni di dalam bilik darjah, agar P&P dapat dilaksanakan dengan lancar dan berkesan. Guru hendaklah  mengambil tindakan segera/serta-merta bagi memastikan perbuatan murid yang berkenaan tidak mengganggu hak dan keselamatan murid-murid lain untuk belajar.







No comments:

Post a Comment