Pages

^_^ Model Pengurusan Disiplin



Terdapat lima model pengurusan disiplin yang boleh digunakan sebagai pengaplikasian dalam pengurus bilik darjah. Antaranya:


§  Model Modifikasi Tingkah Laku B. F. Skinner yang menggunakan prinsip peneguhan yang menggunakan elemen-elemen luaran yang meningkatkan tingkah laku yang diingini.


§  Model Disiplin Disiplin Asertif Canter yang berasaskan peneguhan terhadap tingkah laku yang diingini dan penerimaan murid terhadap akibat daripada tingkah laku yang ditunjukkan.


§  Model Akibat Logika Dreikurs yang menekankan kepentingan guru memberikan kepercayaan dan tanggungjawab kepada murid-murid untuk bersama-sama menjaga disiplin di dalam bilik darjah.


§  Model Pengurusan Kelompok Kounin yang menekankan kepada pengawasan dan penyeliaan yang teliti oleh guru dalam pengurusan bilik darjah.


§  Model Terapi Realiti oleh William Glasser yang mengutamakan setiap tingkah laku yang ditunjukkan oleh murid berasaskan pilihan yang dibuat yang mengambi kira keperluan asas mereka.



Kesemua model tersebut boleh digunakan sebagai cara untuk mengenal pasti masalah yang beraku dalam bilik darjah dan memberi panduan kepada guru bagaimana untuk membina strategi bagi mengatasi permasalahan ini sekaligus melahirkan suasana pembelajaran yang positif dalam bilik darjah.






No comments:

Post a Comment