Terdapat lima model
pengurusan disiplin yang boleh digunakan
sebagai pengaplikasian dalam pengurus bilik darjah. Antaranya:
§ Model Modifikasi Tingkah Laku B. F. Skinner yang
menggunakan prinsip
peneguhan yang menggunakan elemen-elemen luaran yang meningkatkan
tingkah laku yang diingini.
§ Model Disiplin Disiplin Asertif Canter yang
berasaskan peneguhan
terhadap tingkah laku yang diingini dan penerimaan murid terhadap akibat
daripada tingkah laku yang ditunjukkan.
§ Model Akibat Logika Dreikurs yang
menekankan kepentingan
guru memberikan kepercayaan dan tanggungjawab kepada murid-murid untuk
bersama-sama menjaga disiplin di dalam bilik darjah.
§ Model Pengurusan Kelompok Kounin yang
menekankan kepada pengawasan
dan penyeliaan yang teliti oleh guru dalam pengurusan bilik
darjah.
§ Model Terapi Realiti oleh William Glasser yang
mengutamakan setiap
tingkah laku yang ditunjukkan oleh murid berasaskan pilihan yang dibuat yang
mengambi kira keperluan asas mereka.
Kesemua
model tersebut boleh digunakan sebagai cara untuk mengenal pasti masalah yang
beraku dalam bilik darjah dan memberi panduan kepada guru bagaimana untuk
membina strategi bagi mengatasi permasalahan ini sekaligus melahirkan suasana
pembelajaran yang positif dalam bilik darjah.
No comments:
Post a Comment