Pages

^_^ Bilik Darjah


Pengurusan bilik darjah dan tingkah laku sememangnya sinonim dengan profesion keguruan. Oleh itu, apakah gambaran anda mengenai “bilik darjah”? Adakah ia satu tempat yang menyeronokkan? Adakah satu bilik yang mengandungi meja dan kerusi disusun ikut barisan? Masihkah anda ingat bagaimana guru-guru anda mengurus bilik darjah dan tingkah laku? 

Bilik darjah  merupakan satu tempat yang kompleks dan mempunyai banyak tuntutan. Konsep bilik darjah boleh dilihat dari dua perspektif:

                        1. Satu tempat kerja
                        2. Satu sistem ekologi

Satu tempat kerja
Tempat murid-murid datang ke sekolah untuk belajar dan guru datang mengajar.
 Selain mengajar guru merancang apa yang hendak diajar, menentukan hasil pembelajaran, mengawal aktiviti di dalam bilik darjah, mewujudkan persekitaran pembelajaran yang selesa, memberikan dorongan, menilai pencapaian murid-murid  dan sebagainya.
 Manakala murid-murid akan memberi perhatian, mengambil bahagian secara aktif, membuat latihan, mematuhi peraturan bilik darjah agar P&P berjalan lancar.

Satu sistem ekologi
 Bilik darjah dianggap sebagai satu persekitaran khas (habitat) iaitu kedua-dua guru dan murid    (penduduk) saling berinteraksi bagi menjayakan proses P&P (terus hidup).
 Sifat saling bergantung sedemikian memerlukan komunikasi interpersonal yang mempengaruhi tingkah laku dan sikap murid terhadap pembelajaran.
Mereka yang berjaya menyesuaikan diri di dalam ekologi ini akan terus berjaya dalam alam persekolahan.

No comments:

Post a Comment