Pages

^_^ Definisi Pengurusan Bilik Darjah


Terdapat kajian yang menunjukan bahawa pengurusan bilik darjah yang berkesan menyumbang kepada pencapaian akademik yang lebih tinggi. Pengurusan bilik darjah juga merupakan faktor penting dalam mempengaruhi motivasi, tahap penglibatan murid di dalam bilik darjah. Umumnya, pengurusan bilik darjah merujuk kepada kebolehan guru mengawal murid-murid bagi memastikan proses P&P berjalan dengan lancar. 


Guru perlu berusaha
mencegah berlakunya sebarang tingkah laku bermasalah dalam kalangan murid-murid. Guru yang juga digelar Pengurus Bilik Darjah iaitu mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual seperti membersihkan bilik darjah, mengurus murid-murid supaya mematuhi peraturan bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif untuk aktiviti P&P, mengurus bahan-bahan pengajaran supaya dapat digunakan lebih berkesan & mengurus aktiviti kumpulan.

Mengikut Guey R. Lefroncis (1999), pengurusan bilik darjah merupakan “sesuatu konsep yang komprehensif untuk pelbagai aktiviti guru yang dirancang dengan tujuan memudahcarakan P&P di dalam bilik darjah, merangkumi tindakan disiplin, rutin harian, penyusunan tempat duduk, dan memperuntukkan masa pelajaran”.



Alberto & Trroutman (1986), mendefinisikan sebagai kemahiran guru menguruskan masa, ruang, sumber pembelajaran, peranan dan tingkah laku murid dalam menyediakan suatu iklim yang sesuai untuk pembelajaran.


Richards (1990) mentafsirkan pengurusan bilik darjah sebagai organisasi dan kawalan guru ke atas tingkah laku, pergerakan serta interaksi murid semasa pembelajaran berlangsung supaya pengajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan.



Sanford J., Emmer E. & Clemment B. pula mentafsirkan pengurusan bilik darjah sebagai semua perkara yang perlu dilakukan oleh seseorang guru untuk menggalakkan penglibatan dan kerjasama dalam aktiviti bilik darjah serta membentuk persekitaran yang produktif.






2 comments: